Paisaje desenmarcado (2021) Photography  




Paisaje desenmarcado (Unframed landscape), 2021 (During Covid lockdown)
Painting | Photography | Performance

PROJECT IN PROGRESS. PREVIOUSLY UNPUBLISHED AND NOT EXHIBITED
PROYECTO EN PROCESO. INÉDITO



ES

Un laberinto puede adoptar varias formas, por ejemplo, dos espejos enfrentados pueden crear un laberinto visual, un espacio infinito. La sensación de perderse en un laberinto de paredes es diferente a la de perderse en un laberinto de espejos. En el primero, uno se pierde en el espacio físico; en el segundo, en una ilusión. Al pintar un paisaje del natural, el artista adapta la visión de un lugar inmenso a un tamaño manejable, de modo que un árbol que en la realidad mide cinco metros ocupa diez centímetros en el lienzo. Una vez terminada la obra, se enmarca y se coloca en otro espacio, convirtiéndose en un paisaje enmarcado. El paisaje desenmarcado, por el contrario, sería aquel que carece de un marco que lo diferencie de la visión real. El paisaje llano actúa como un laberinto sin paredes en el que uno puede perderse por carecer de referencias; al mismo tiempo, el paisaje pintado reproduce ese laberinto y la ilusión mimética de ser algo alcanzable. Fuera del contexto natural la obra pierde su sentido, pero insertada en su espacio natural, esa visión reducida se amplía como un espejismo. El espacio se reduce y se amplía al mismo tiempo, confundiendo al espectador, como cuando entra en un laberinto en el que sólo hay un camino que lleva al origen.



EN

A labyrinth can adopt various forms, for example, two mirrors facing each other can create a visual labyrinth, an infinite space. The sensation of getting lost in a labyrinth of walls is different from that of getting lost in a labyrinth of mirrors. In the first, one is lost in physical space; in the second, in an illusion. When painting a landscape from life, the artist adapts the vision of an immense place to a manageable size, so a tree that in reality is five meters long occupies ten centimeters on the canvas. Once the work is finished, it is framed and placed in a different space, becoming a framed landscape. The unframed landscape, on the contrary, would be one that lacks a frame that differentiates it from the real vision. The plain landscape acts as a labyrinth without walls where one can get lost because it lacks references; at the same time the painted landscape replicates that labyrinth and the mimetic illusion of being something reachable. Outside the natural context the work loses its meaning, but inserted in its natural space, that reduced vision is enlarged like a mirage. The space is reduced and extended at the same time, confusing the viewer, as when he enters a labyrinth in which only one path leads to the origin.




Video documentation of the performance Paisaje desenmarcado (2021). Albacete (2021)  
Paisaje desenmarcado (2021) Canvas, details of the paintings. 1m x 1m each canvas  
Paisaje desenmarcado (2021) Canvas, details of the paintings. 1m x 1m each canvas